Sebastién Loeb at Rally Italia Citroën Racing Media

Løbene i World Rally Championship (WRC) bliver normalt ikke vundet af de første kørere. De første på vejen taber alt for meget tid på at "feje" ruterne fri for løst grus og skaber dermed bedre bremseforhold og traction til de senere kørere. Men ikke Sebastien Loeb.

Den syv-dobbelte verdensmester startede Rally Italia på øen Sardinien som den første og alligevel formåede han at lande sin anden sejr i 2011 og hans triumf nr. 64 i WRC.

»Det er første gang vi har været den første på vejen nogensinde, men endeligt blev det alligevel til en sejr til sidst« sagde Loeb, der fører WRC ligaen med syv point. »Jeg troede ikke at jeg kunne gøre det på denne måde da racet startede. Jeg vidste ikke, hvad der ville ske efter den første dag, og vi var ikke i stand til at køre strategisk, så vi var nødt til at give den fuld gas."

Den der fører rankings starter altid først på dag 1, så Citroens es, Loeb, er vant til at køre først på åbningsdagen ved et rally. Men de erfarne kørere er vant til at droppe ned i rækkerne på dagens sidste etape for at undgå at starte som den første dag efter - i teorien udligner de den tabte tid.

Men med Loeb's største titel rivaler Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala, Sebastien Ogier og Petter Solberg der alle bliver ramt af uheld, var Loeb ikke efterladt med andre muligheder end at starte først igen på dag to.

'At vinde efter sådan en hård kamp føles rigtig godt' – Sébastien Loeb

"Jeg forventede at de andre skulle være bag mig, men de havde problemer, så jeg var nødt til at angribe og tage store risici," sagde Loeb. »Bremsning er specielt svære når du er på vej ned ad bakke. Du stopper ikke når du drejer og bilen begynder at overstyre, så du er nødt til at berolige bilen til at køre i en linje. Det er meget vanskeligt og vi var virkelig nødt til at tilpasse os vikårene - Vi kunne ikke gøre meget ved bilen.'

"Vi har også set før, at overfladen på det andet gennemløb af en etape ikke er så slem, men der er små biler, der kommer bagfra og spreder grus på vejen, så vi ikke er sikre på, hvor linjen er . At vinde efter sådan en stor kamp er virkelig godt.' 

Ford driver Mikko Hirvonen, nummer to bag Loeb i drivers’ standings, tog anden og afsluttende Power Stage, der tildeler bonuspoint til de tre øverste kørere. »Det har været en rigtig god weekend," sagde Hirvonen. "Selv om vi fik en punktering tidligt i rallyet er jeg tilfreds, og det er dejligt at få disse tre Power Stage point."

Citroen driver Petter Solberg kom tredje, på trods af at han droppede 40 sekunder, da hans turbo-boost rør gik løs på etape to. "Uden dette vil jeg helt sikkert have vundet,« sagde Solberg. »Vi havde hastigheden og bilen til at gøre det.'

Sebastien Ogier, vinder af de sidste to events, var helt ude af rækkerne efter dag ét, men kæmpede sig imponerende tilbage selvom hans Citroen fik ødelagt affjedringen på næstsidste etape. “Fjerde er ikke dårligt. Dette rally har aldrig været venlig imod mig“ sagde han. 

null BMW Motorsport

BMW Motorsport

  

 

 

 Dani Sordo markerede Mini’s VM debut med en sjette-plads i hans første optræden i serien i næsten seks måneder. "Vi vil tage data fra bilen og kigge på alt og forsøge at gøre det bedre i det næste rally," sagde spanieren. "Jeg nyder virkelig at udvikle bilen. De mennesker i Prodrive er virkelig professionelle, og folk kender bilen rigtig godt og den retning vi skal arbejde. Jeg har tillid til at vi vil vi gøre det bedre i næste rally. "

Hans holdkammerat Kris Meeke viste mere tempo - kørte tredje hurtigste tid på etape to - men en fastsiddende gasspjæld tvang ham til hans exit på dag ét, og en vandlækage satte ham ud på dag to. "Det er dobbelt så frustrerende, at vi havde et problem, fordi vi havde farten uden nogen heltegerninger, dramaer eller noget," sagde Meeke. "Nu ser jeg bare bare frem til at få kilometer i bilen."

MINI WRC Team chef David Richards tilføjede: "Hvad der er kommet ud af denne weekend, er at vi har et teamwork, og alle medlemmer af MINI WRC Team har straks smeltet sammen. Jeg vil gerne takke alle for det hårde arbejde for at få os til dette punkt. Det har været en fantastisk indsats og resultatet har været meget opmuntrende for os alle. "

Vil du have mere?

 


Kommentarer

    Tilføj kommentar

    *Alle felter påkræves
    Maximum 2000 tegn må indtastes :
    Indtast ordet til venstre og klik derefter "post kommentar":

    Artikel Detaljer